Saturday 17 September 2011

TIDAK PERLU BERSEDIH

                                                
  1. Mengapa harus bersedih? Kita boleh bersedih sekali-sekali..tetapi sedih yang berpanjangan hanya akan menyebabkan jiwa kita lemah.
  2. Sedih atas kekurangan diri berbanding orang lain yang lebih sempurna sepatutnya dijadikan sebagai penguat keazaman kita untuk bangkit memperbaiki diri sendiri.
  3. Oleh yang demikian, sekurang-kurangnya pada zaman ini kita harus mempunyai sekurang-kurang satu kemahiran/ skill yang boleh digunakan untuk terus hidup. (bukan kemahiran yang 'jahat').
  4. Setiap masalah haruslah dilihat sebagai peluang. Itulah gaya seorang usahawan berfikir.
  5. Ramai antara orang-orang yang telah berjaya pada hari ini sebenarnya melalui liku-liku hidup yang kita tidak tergambar pernah dihadapi oleh mereka. Ini adalah kerana mereka mempunyai jiwa yang kuat untuk menghadapi cabaran.
  6. Apa yang penting, usaha untuk memajukan diri sendiri itu harus ada dan selebihnya jangan lupa berdoa untuk keberkatan hidup.
  7. Jadi, kesatlah airmata, lupakan kisah lalu, hidup perlu diteruskan. Ingatlah...sekiranya kita ingat kita adalah insan yang paling malang di dunia ini, sebenarnya masih ada lagi yang lebih malang daripada kita.
  8. Kaedah bersyukur atas nikmat yang telah diterima juga mampu membantu kita bila berada dalam keadaan bersedih.
  9. Sebagai contoh, sekiranya kita bersedih atas kematian ahli keluarga kita, kita jangan lupa yang kita ini pernah hidup gembira dan sempat mengecapi bahagia bersama ahli keluarga yang telah meninggalkan kita, jadi bersyukurlah untuk kenangan yang tersebut.
  10. Sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...